Din când în când îmi vine-n gând că mă scufund și mă afund la infinit într-un neant fără sfârșit și urlu strig da nu m-aud Acum io-s în vertij și nu mă laud că mi-am pierdut dinții din gură Io am mușcat din adevăr cu ură nu am vrut masca de iluzii Mi-am dat la pix cu sete prin perfuzii am primit sânge nou Mi-am șlefuit ideile într-un vocabular lingou și-am ars-o arogant și egoist Un pueril imberb teribilist mi-a dat cu pumnu-n cap realitatea ca un pugilist Și când am început să cad toți m-au văzut dar nu m-au auzit nu mă aud de fel Și mă scufund în văzul lor într-un mine distrugător le spun cuvinte ca un puzzle alambicat înspre un viitor trecut de-atâtea ori prin văzul lor mă sinucid nemuritor

despre:

marți, 7 februarie 2017

Despre proteste, manipulare si contramanipulare. (interviu intr-o oglinda sparta)

De ce iti dai cu parerea daca nu protestezi, ba papagalule?

Am iesit de doua ori la protest. O data cu sindicatele, pe 27 octombrie 2010, sa vad cum arata un miting de protest, si a doua oara platit de USL, cand striga strada la Boc si Basescu si au incercat aia sa o dea pe politic. A doua oara am iesit pentru ca ma saturasem sa fac figuratie simpla pe la tv pentru un rahat de 20-30 de lei ziua. USL a dat 60 de lei pe 4 ore de protest, totul organizat frumos prin asociatiile studentesti ale PNL.

De ce ati protestat atunci si cum au fost acele experiente, domnule Suhai?

Cand am fost la primul miting, dupa cum am spus, era din curiozitate. Am nimerit intre niste baieti dezghetati de la Cartel ALFA, bucurosi ca primisera diurna de deplasare in avans si isi putusera cumpara cate o sticla de Cava d'Oro. Articolele erau furibunde, masurile de austeritate ii enervasera pe multi. Oamenii nu aveau niciun stres, mai suflau in goarne din cand in cand. Am trecut de la un grupulet la altul pana la Parlament si nu am gasit decat oameni care venisera la miting ca la munca sau sa se imbete. Primii erau lipsiti de convingere, cei din urma erau pusi pe glume vulgare. Curiozitatea o data satisfacuta, am plecat din Constitutiei sa beau o bere "acasa", in Regie.
Tot in Regie eram si cand cu a doua participare. Eram in pana de bani, sefii de camine si aia de pe la asociatii umblau si organizau studentii prin camine sa iasa la Universitate, sa urle la Basescu din cauza lui Arafat. Nu imi placeau sefii de camine, aveau masini prea scumpe pentru Regie. Nici aia de la asociatii nu imi placeau, aveau camere prea curate. Cand am fost intrebat daca vreau bani sa ma duc 4 ore sa strig Jos Basescu am acceptat. Macar atat, da-i dracu de jeguri!

De ce nu mai protestezi si acum, fmm de carnat?

Urmeaza sa va insir aici un algoritm care ma poate face sa par ipocrit, dar nu pot controla si nu ma intereseaza sa controlez acest aspect. Din punctul meu de vedete, societatea actuala este un haos in care nu poti rezista decat fiind egoist. Daca egoul tau e slab ajungi doar un pixel in fundalul imaginii, inexpresiv, insignifiant. Cele doua participari la manifestatii m-au determinat sa consider inutila iesirea. Inutila pentru ca nu cred ca sute de mii de pixeli pot transmite un mesaj fara sa fie controlati de mana fina a unui editor. Nu cred ca nemultumirile mele sunt demne de a fi preluate de masa, dat fiind faptul ca sunt individ cu personalitate formata, nu in formare, iar incercarile de a ma face sa ma raliez tertelor motive sunt sortite esecului, pentru ca sunt egoist. Sunt egoist pentru ca egoismul e singurul mod de a-ti pastra neciobite integritatea si sistemele morale dupa care iti ghidezi existenta. Nu pot prelua mesajele altora, nu poti rezolva nimic in strada fara o multime care sa strige la unison, nu vreau oricum sa fac parte din multime, prin urmare nu protestez.

Chiar nu exista niciun motiv care te-ar putea impinge sa protestezi, atotmultumitule?

Pai curiozitatea, o sa spuneti. Mi-am satisfacut-o de la primul miting. Da, dar acum era ceva de o maretie iesita din comun, cu elemente de actualitate, etc etc. Am mai vazut asta. Au fost proteste violente cand cu criza economica prin toata europa, am si eu acces la internet. Am vazut proteste violente in Bucuresti, acum 5 ani, e ok. Am vazut proteste emotionante, dubios de asemanatoare organizatoric cu cele de acum in Ucraina, inainte sa intre Rusia in Crimeea la pas, sub ochii plini de compasiune si sanctiunile economice gata sa fie semnate. Nu ma mai intereseaza subiectul.

Da, dar atunci de ce iei pozitii impotriva protestelor daca nu prezinta interes, esti chiar dobitoc? 

Asta e o problema de sintaxa. Iau pozitie impotriva manifestatiilor politizate, impotriva protestelor folosite ca instrument de presiune politica. Nu neg buna credinta a unei parti a protestatarilor, insa e clar ca mesajul e centrat in jurul unui singur pol de forta al politicii actuale, prin urmare e de inteles ca exista oameni care vor incerca sa foloseasca protestele cu scopul de a-si duce la implinire anumite visuri. In momentul in care vad ca un pol de putere este atacat masiv mi se pare de bun simt, avand posibilitatea,  sa incerc echilibrarea balantei pentru a pastra acel fair-play iluzoriu pe care il au disputele in politica.

Cum crezi tu ca poate fi echilibrata balanta, geniule?

Echilibrarea balantei nu va putea fi facuta prin lauda excesiva a polului atacat de protestatari, nici prin atacarea tuturor protestatarilor. Echilibrul asta poate fi atins atacand polul de putere care incearca sa profite de incidente, si contracarand pozitiile propagandei afiliate acelui pol de putere. Dar bineinteles, astea sunt vorbe frumoase. Practica este mult mai telurica.

La ce te referi cand spui telurica? Incerci sa dai o tenta oculta protestelor?

Mereu exista oameni care vor interpreta pozitiile diferite de ale protestatarilor ca fiind impotriva, dupa un celebru dicton: "daca nu esti cu mine, esti impotriva mea". Apoi exista oamenii care incearca sa profite de pe urma protestelor, care au rolul de a inlatura ochii opiniei publice de la manevrele de manipulare pe care le exercita. Astfel, parafrazand un alt dicton celebru, propagandistul striga propaganda. Deja ai doua subgrupuri de protestatari care te injura. Primii din ignoranta, cei din urma din interes. Apoi, in functie de modul in care alegi sa iti prezinti opiniile si informatiile, lor li se mai pot alatura si altii. Cu cat protestul este mai mult mediatizat si popularizat in randul populatiei, cu atat este mai greu sa restabilesti echilibrul si sa rezisti atacurilor propagandei.

Spui ca nu exista protestatari sinceri si ca toti urmaresc un scop nedeclarat? Ce scopuri nedeclarate urmaresti tu?

De cele mai multe ori, protestatarul sincer este entuziast. Are energie si nu este paranoic, fiind convins de buna credinta a celor care emit opinii si adopta pozitii. Protestatarul sincer are tendinta de a se identifica cu mesajul general, chiar daca e constient ca aceea masa este formata din grupulete diferite. Protestatarul sincer nu sesizeaza manipularea, fiind condus de impulsul emotiilor. Protestatarul sincer va injura cu cel mai mare aplomb pozitiile impotriva manifestarilor. Deja exista riscul ca majoritatea protestatarilor sa te injure daca incerci sa ataci polul de putere care urmareste interese ascunse.

Adica esti un fel de erou, dar nimeni nu-si da seama?

Exact! Asta vreau sa spun, ca cel mai greu e sa nu protestezi. Cel mai greu e sa stai acasa, inchis intre televizorul tau si internetul tau. Televizorul va latra manipulari la foc continuu si internetul le va prelua, urland la tine ca esti platit sa stai acasa si sa incerci sa deturnezi protestul. Presiunea este imensa pe un om care adopta pozitii asemanatoare celor ale mele.

Nu crezi ca au dreptate oamenii care spun ca esti doar o tarfa de atentie, tarfo?

Asta e prima forma de atac la care esti supus cand incerci sa echilibrezi balanta. Mereu exista oameni satui de tine si de opiniile tale, masochisti, care te urmaresc ca pe un studiu de caz si care vor incerca sa iti faca psihanaliza folosind concepte expirate. Nu cumva esti doar gica-contra pentru ca-ti place atentia? Nu cumva ti se pare amuzant sa faci asta si esti doar un troll slab? Nu cumva esti in tabara celor impotriva carora se protesteaza si nu ai aratat asta pana acum? Intrebari inutile, care iti deturneaza energia in discutii inutile in contradictoriu, in urma carora nu vei reusi sa te faci inteles.

Adica faci pe neintelesul, am inteles.

Nu, nu doar ca adoptand o astfel de pozitie devii de neinteles pentru majoritate, dar ajungi sa fii considerat prost, nu doar neinteles.

Devine frustrant sa nu fiti inteles de persoane de la care aveati, probabil, pretentii, domnul Dan?

Bineinteles ca este frustrant. Ajungi sa te certi cu persoane pe care le credeai rationale, ajungi sa fii jignit gratuit si sa jignesti la randul tau, sub presiunea acumulata. Daca esti si coleric ajungi sa iti transformi viata intr-un calvar.

Atunci de ce nu taci in pula mea?

Nu este indicat sa taci, daca detii informatii care pot echilibra balanta, te faci complice prin tacerea ta manipularii pe care o practica propaganda polului de putere interesat sa isi consolideze pozitia.

Atunci protesteaza, fmm!

Nici nu te poti alatura protestelor, ar insemna sa preiei chiar pozitia celor care manipuleaza cu scopul de a-si atinge interesul.

Da ce vrei tu sa faci, ca nu inteleg deloc, sa mor io?!

Tot ce poti face este sa latri in continuare si sa speri ca entuziasmul nu ii va face pe oameni sa te linseze. Si este si interesant la un anumit nivel. Descoperi noi membri ai propagandei, descoperi noi moduri de manipulare si ramai zilnic uimit de cat de multi oameni pot fi orbiti de deturnari ale adevarului.

Concluzionand, protestele sunt bune sau rele?

Bune sau rele? Intrebarea e retorica si nu ii poti raspunde decat daca te raportezi la o societate utopica. Binele sau raul este dat de invingator. Ramane sa vedem care vor fi invingatorii. In perspectiva mea, e rau. E rau sa avem proteste, pentru ca inseamna ca bunul simt a disparut total din sanul clasei politice. Si, oricare ar fi binele sau raul, de castigat tot clasa politica va castiga. Protestatarii vor redeveni individualitati la sfarsitul protestelor, individualitati al caror ego e posibil sa fie si mai zdruncinat dupa experienta protestelor.

Daca esti atat de rational si lucid de ce nu iesi direct in strada sa le explici cum e treaba cu manipularea? Ti-e frica? Sau de ce nu stai dracu in banca ta, ca tot esti superior si stii ca e rau sa proteste, oagare?

V-am spus ca-s ipocrit, nu as putea sa ma implic. Si nici in banca mea nu as putea sa stau. Egoul meu e prea mare.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu